zaterdag 15 december 2018

The Authentic Athene Marathon 11 november 2018

Kwam s nachts rond 1 uur aan op Athene vliegveld, waar een taxichauffeur me persoonlijk kwam ophalen. Wat een service! Een half uurtje rijden op verlaten wegen bracht me naar het appartement waar mijn loopmaatjes al in diepe slaap waren. Gelukkig dat Michel C. zo vriendelijk was om de deur te openen. Bijzonder was dat de chauffeur zijn fooi van ongeveer 10 euro te veel vond, het moest en zou teruggebracht worden naar 2-3 euro. Dat was iets wat ik nog nooit had meegemaakt. Toen wist ik nog niet dat er ook minder vriendelijke Grieken in dit opzicht zijn.
De volgende dag hadden we met elkaar een fietstocht door Athene, uitstekende Nederlandse gids met de naam Joost. De highlights van Athene waren zo makkelijk te bereiken en we konden onze benen goed sparen. Een hoogtepunt was de voor mij bekende yoghurt bar aan de voet van de Acropolis.

Kallimarmaro, Finish in het oude Olympisch Stadion

De volgende dag, zaterdag, gingen met de metro richting Acropolis. Er was wat geduw bij het binnengaan van de metro en jawel hoor, iets wat me nog nooit overkomen is, portemonnee inclusief cash euro's en 2 plastic geld kaartjes verdwenen. Was ineens platzak, gelukkig had ik mijn paspoort nog wel anders had ik de hele dag op de nederlandse ambassade kunnen vertoeven maar daar hadden we pas eind van de middag een afspraak. Daarover straks meer. Snel passen laten blokkeren in Nederland en vriendelijk naar mijn vrienden gekeken en mijn hand omhoog houdend. Bezoek aan de Acropolis was indrukwekkend, het werk is nog niet klaar en dat zal ook nog wel even duren. Daarna richting de Expo in Pireaus voor het ophalen van startbewijs. Altijd weer leuk en prettig om daadwerkelijk je startbewijs in ontvangst te kunnen nemen. Vervolgens spoeden wij ons naar de ambassade die alle lopers en supporters voor een bijeenkomst aldaar. uitgenodigd had. Een geweldig initiatief van ambassadeur Caspar Veldkamp en zijn team. Niet alleen Caspar zelf, de voorzitter van het organising marathon commitee Mr. Asimakopoulos maar ook Jan van Rijthoven, de laatste nederlandse winnaar van de marathon in 1989 hielden een inspirerend verhaal. De bijeenkomst werd afgesloten met een goede pasta maaltijd. Na afloop waren we er mentaal en fysiek helemaal klaar voor.

Mogelijk dat het volgende verhaal de lezer bekend is daar ik dit in een veel eerder blog al heb geschreven. Alle deelnemers aan de marathon van Athene treden in de voetsporen van de Atheense boodschapper Phidippides, die in 490 v.C. van Marathon naar Athene rende om het nieuws van de onverwachte overwinning van het Atheense op het Perzische leger te melden. Triest is wel dat hij na het volbrengen van deze missie dood neer viel, hiermee in feite de eerste marathon dode werd, maar  hij kreeg wel onsterfelijke naamsbekendheid.

Hu, Michel B, ik, Arjan, Michel C.


De zondag ochtend was het vroeg opstaan, tegen 6 uur zaten we in een bus die ons in 3/4 uur naar Marathon zou brengen. We waren onder de indruk van de logistiek. De voorbereiding ter plaatse was relaxed, niet echt heel koud en we vonden een rustig cafeetje waar we voor een luttel bedrag onze cafeine binnen kregen en daarbij ons comfortabel konden omkleden. We wensten elkaar succes en op naar de startvakken. Om 9.00 uur klonk het startschot en kort daarna konden we vertrekken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten