zaterdag 20 oktober 2012

Voorbereiding Marathon

 Wat komt er zo al voor kijken als iemand een marathon wil gaan lopen.
Zal het beschrijven zoals het bij mij zelf is gegaan.


Zelf ben ik pas een jaar of zes serieus aan het hardlopen, paar keer een 10 km gedaan, gevolgd door een aantal halve marathons. Je begint dan wedstrijd gevoel te ontwikkelen en ook het naar een loopevenement toeleven. De sprong naar een hele marathon maken is toch een hele grote sprong.
Ben in december 2011/januari 2012, nadat ik het besluit genomen had, serieus met de voorbereiding begonnen.


 Voorlichtingsbijeenkomst november 2011
Het thuisfront moet achter je staan, dat is voorwaarde nummer een. Een zekere mate van gezondheid is prettig als uitgangspunt. Mijn erfelijk materiaal is niet belast met hart of vaatziekten op jonge leeftijd en ook houd ik er een gezonde leefstijl op na, heb geen overgewicht, en vooral het feit dat ik nooit gerookt hebt is een gunstige uitgangspositie. Maar dit is geen zekerheid dat je niet iets naars overkomt. Of dat je de lange trainingen vol kunt houden.

Voordat ik definitief tot deelname besloot voelde ik het als een verantwoordelijkheid naar mezelf en mijn gezin om mij cardiologisch na te laten kijken en zo geschiedde. De paar honderd acute hartdoden per jaar in Nederland tijdens sportactiviteiten laten mij ook niet onberoerd. Gelukkig was alles in orde en het heeft mij zonder meer een vertrouwd gevoel gegeven, het maakte dat ik ook in het donker met een gerust hart trainde en nog durfde te versnellen aan het eind van een lange training, ook al gutste het zweet eruit. Als mooie bijkomstigheid wist ik na de maximale inspanningstest mijn hoogst te bereiken hartfrequentie. Ben me er wel van bewust dat het nog steeds geen absolute zekerheid geeft, maar toch je moet ergens een grens stellen aan wat je vooraf allemaal wilt onderzoeken, luisteren naar de signalen van het lichaam blijft heel belangrijk. Voorzorgsmaatregelen houden ook in dat als je grieperig bent je zeker niet voluit moet training daar dit een hartspieronsteking met fatale gevolgen kan geven.
Met de huidige oktober maand en de snotneuzen en hoestende mensen rondom ons, is dit een punt van zorg, tot op heden is dit gelukkig aan me voorbij gegaan. Indien je koorts zou hebben op de dag van de marathon kun je het eigenlijk wel vergeten.

Zeer belangrijk is ook dat je voldoende tijd hebt, veel tijd, steeds meer tijd naarmate de maand van de marathon dichterbij komt. En tijd is schaars en kostbaar, werk en gezin slokken de meeste tijd van mij op. Was afgelopen jaren al langzaam bezig om geen nieuwe bestuursfuncties erbij te nemen, was dit zelfs aan het afbouwen en van lieverlee geeft dat toch wat extra ruimte op de avonden. Je gaat nog efficienter met je tijd om, passen en meten, plannen en regelen. Had inmiddels al een vaste woensdagavond dat ik naar de loopclub ging, maar gedurende het jaar moest er per week nog 2 - 3 momenten gevonden worden om te lopen. Hardlopend naar de hockeywedstrijd van je kinderen of hardlopend naar een vergadering en dan je verontschuldigen voor de geur van inspanningszweet.

Op verschillende momenten in het jaar hadden we gezamelijke bijeenkomsten met de gehele groep, zoals in augustus in Papendal waar Gerard Nijboer ons de kneepjes van het marathon bij bracht. Het was een dag om nooit te vergeten, vooral door de 1 1/2 uur die we in de stromende regen over de drijfnatte en deels modderige paden in het bos gelopen hebben.

v.l.n.r. Gerard Peek, Peter van Liere en Gerard Nijboer

Opgeteld vanaf de 2e helft januari 2012 tot en met eind september 2012 heb ik rond de 1250 kilometer afgelegd. Startend in de begin maanden dit jaar met 100 - 130 km per maand, naar in de zomermaanden rond de 150 km en de maand september 190 kilometer. Met ongeveer een snelheid van 10 km. per uur kom je dan op 125 uur lopen in minder dan 9 maanden. Omkleden, douchen en afhankelijk van de aard van de training hersteltijd komt daar nog boven op.
Goed materiaal is eveneens belangrijk. Het belang van goed schoeisel kan niet vaak genoeg benadrukt worden, zie ook mijn verhaal over blessures van 15 oktober. Goedzittende kleding, ademend bij voorkeur, aangepast aan de weersomstandigheden, niet alleen in de zomermaanden, maar ook bij 10 - 15 graden vorst zoals we in de maand februari hadden. Een stopwatch horloge en dan in combinatie met een hartslagmeter mag niet ontbreken. Naar mate de trainingen langer werden moet er gedronken en gegeten worden tijdens het lopen, als je dit nalaat voel je je krachten snel afnemen, je lichaam en vooral de spieren vragen om snel opneembare koolhydraten. Water aangevuld met energie zoetstof, high energie gels, er is van alles verkrijgbaar en dat moet je gaandeweg uitproberen hoe je lichaam er op reageert.

Doorzettingsvermogen, soms een beetje afzien en jezelf een doel stellen, ook dat hoort bij de voorbereiding.

Tenslotte, als jullie dit verhaal op dit blog aanspreekt kijk dan nog eens naar het onderwerp over de sponsormogelijkheid aan het WKZ en Aktie voor Aktie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten